سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صفر تا صد عصب کشی دندان

عصب کشی چیست؟

عصب کشی دندان که به عنوان درمان اندودنتیک نیز شناخته می‌شود یک روش درمانی برای از بین بردن عفونت داخل دندان می‌باشد که می‌تواند دندان را از عفونت‌های بیشتر محافظت کند. در روش عصب کشی، برای از بین بردن اعصاب از پالپ دندان استفاده می‌شود. افراد فکر می‌کنند عصب کشی درد زیاد دارد اما در اصل یک روش تسکین‌دهنده است.

دندان از تاج و ریشه تشکیل‌شده است. تاج عمدتاً بالای لثه است، در حالی که ریشه در زیر آن قرار دارد. ریشه‌ها دندان را به استخوان فک وصل می‌کنند. درون تاج و ریشه یا کانال ریشه، خمیر pulp است. پالپ دندان را تغذیه و رطوبت مواد اطراف را تأمین می‌کند. اعصاب موجود در خمیر، درجه حرارت گرم و سرد را به عنوان درد حس می‌کنند.

 “کانال ریشه” درمان نیست بلکه بخش توخالی دندان است که شامل بافت عصبی، رگ‌های خونی و سلول‌های دیگر است که به عنوان پالپ نیز شناخته می‌شود. عصب‌ کشی دندان به یک یا چند بار مراجعه کردن به دندانپزشکی و درمان طولانی مدت نیاز دارد. دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند به پالپ یا عصب دندان آسیب برساند. اغلب بیمار احساس درد می‌کند اما در بسیاری از مواقع هیچ علامت یا هشدار مشاهده نمی‌شود.


عصب کِشی یا عصب کُشی

به نظر می‌رسد هر دو اصطلاح عصب کِشی و عصب کُشی از لحاظ پزشکی صحیح باشد. در این عمل قطع عصب صورت می‌گیرد یا به عبارتی عصب از داخل کانال ریشه بیرون کشیده می‌شود که می‌توان واژه عصب کِشی را به آن اطلاق کرد و گاهی هم به وسیله مواد شیمیایی عصب داخل کانال کشته می‌شود و یا به عبارتی فلج می‌شود پس می‌توان واژه عصب کُشی را نیز به آن اطلاق کرد، 

هنگامی که پوسیدگی از مینا و عاج گذشته باشد و به عصب رسیده باشد، در این مواقع عصب دندان عفونی‌شده و باید تخلیه گردد. در غیر این صورت، عفونت از راه کانال دندان به بافت زیر ریشه انتقال پیدا می‌کند و منجر به تشکیل کیست‌های عفونی‌شده و نسوج و استخوان فکین را درگیر می‌کند.

مزمن شدن این حالت ممکن است درمان ریشه را با اشکال روبرو کند و نهایتاً، به از دست رفتن دندان و مقداری از بافت همجوار آن منجر بشود.

برای مطالعه ادامه مقاله عصب کشی به سایت مرکز ایمپلنت مراجعه کنید.